26 листопада
Завантажити ще
back icon

Почуття провини, страхи, домашнє насильство. На що скаржаться чоловіки

Почуття провини, страхи, домашнє насильство. На що скаржаться чоловіки
Фото: скрін UNFPA Ukraine

Вони сильні, мужні, мусять переживати випробування, нести навантаження, вирішувати проблеми, не скаржитися на долю. Часто саме такі соціальні вимоги висуваються до чоловіків, бо вони народилися чоловіками. Але ж чоловіки, як і жінки, переживають хвилини слабкості, розгубленості, відчаю і потребують підтримки

13 жовтня відсвяткував річницю проєкт “Лінія психологічної підтримки для чоловіків”, який реалізується в Україні UNFPA - Фондом ООН у галузі народонаселення за підтримки уряду Великої Британії у співпраці з ГО “Інноваційні соціальні рішення”. Про проєкт і його місію KP.UA бесідує з координаторкою лінії Уляною Мирошниченко.

90% чоловіків ніколи не отримували психологічну допомогу

Уляна Мирошниченко. Фото: facebook.com/UlianaMiroshnichenko7

Уляна Мирошниченко. Фото: facebook.com/UlianaMiroshnichenko7

- Уляно, в Україні працює чимало телефонних номерів з надання психологічної допомоги. Всі вони, як кажуть, гендерно рівні. Чому ваш проєкт виокремлює чоловіків?

- Всі психологічні сервіси орієнтовані здебільшого на жінок. Жінкам набагато легше, простіше говорити про свої проблеми, переживання. Що стосується чоловіків, то вони воліють приховувати власні складні життєві обставини. Під час повномасштабного вторгнення кількість стресових ситуацій збільшилась. Потреба бути почутим та прийнятим зросла. Чоловіків стримує багато гендерних стереотипів: що вони сильні, незалежні, що мусять всі труднощі долати самі, що просити допомоги соромно... Напередодні запуску роботи нашої гарячої лінії було проведено опитування, в ході якого ми з’ясували, що 68% чоловіків в Україні переживають стрес, тобто майже кожен 3-й чоловік перебуває в стані постійних переживань.

- Опитування проводили після повномасштабного російського вторгнення?

- Так. Ми починали своє дослідження на початку літа минулого року, в ньому брали участь чоловіки віком від 18 років і старші. 68% респондентів переживали стрес, але при цьому 80% опитуваних висловлювали переконання, що мають самостійно долати свої проблеми. 90% опитуваних ніколи не отримували психологічну допомогу в будь-якому вигляді і не ідентифікували себе з нею. На підставі цих досліджень ми і вирішили запустити роботу гарячої лінії 23-45.

Телефонують цивільні, військові, ветерани

- Ви кажете, що 90% не ідентифікували себе з психологічною допомогою. То як залучали перших клієнтів?

- Робота лінії підтримки для чоловіків супроводжується потужною комунікаційною кампанією для зміни поглядів та стереотипів про звернення чоловіків за психологічною підтримкою. Ми розміщували інформаційні ролики на YouTube, співпрацювали з блогерами, радіо, телебаченням. Все це допомогло й продовжує допомагати інформувати населення про роботу лінії підтримки для чоловіків та створювати аудиторію.

- Якщо людина звертається до психолога, вона так чи інакше хоче поскаржитися – на себе, оточуючих, просто на життя. На що скаржаться чоловіки?

- Ми говоримо про те, що наші клієнти не скаржаться! Наші клієнти озвучують питання та проблеми, які їх хвилюють в умовах сьогодення. За рік роботи ми виділили п’ять найпоширеніших запитів.

  • Перша група - це тривожні розлади: страхи, нав’язливі думки, панічні атаки.
  • Друга – депресивні стани: низька самоооцінка, почуття провини, порушення сну.
  • Третя – алкогольна залежність.
  • Четверта – проблеми у родині, конфлікти з близькими, рідними, друзями.
  • П’ята – це втрата доходу та роботи.

- Звідки найчастіше вам телефонують?

- Якщо територіально, то у нас виділяються 5 областей. А саме Київська, Дніпропетровська, Львівська, Харківська, Полтавська області. Є запити від цивільного населення, військових, ветеранів. За характером вони, звичайно, різні. Вік абонентів в переважній більшості від 36 до 45 років. На другому місці чоловіки віком 26 - 35 років, на третьому - від 46 до 55 років.

Дружина не хоче повертатися, ще й прагне розлучитися

- Домінування старших людей може бути пов’язане з віковою кризою?

- Ні, не пов’язане. Справа у тому, з чим стикаються наші клієнти. Цивільні більше переживають тривожні стани, нав’язливі думки, почуття провини. Останнім часом збільшилась кількість дзвінків про конфлікти у родинах. Є запити від чоловіків, які бояться мобілізації. Частина військовозобов’язаних залишилися без роботи і не можуть працевлаштуватися. Є запити від військових, які перебувають у госпіталі і переживають за своє майбутнє – яким воно буде. Також до нас звертаються ветерани, які повернулися з активних бойових дій і не можуть адаптуватись до “мирного життя”, бо відчувають потребу бути поруч з побратимами.

- В Україні зростає кількість розлучень. Є скарги на жінок, які поїхали за кордон і хочуть на відстані розірвати шлюб?

- Так, такі запити є. Особливо переживають чоловіки, які самі ініціювали, щоб дружина виїхала в безпечне місце, а тепер через півтора року вона не лише не хоче повертатися, а й прагне розлучитись. Такі думки у жінок пов’язані з різними причинами, зі страхами, обстрілами в Україні, бажанням дати дитині європейську освіту, невідомістю, коли зможе приїхати чоловік чи взагалі вони зможуть побачитись.

- А чоловіки скаржаться на домашнє насильство? Зараз через страх перед мобілізацією чимало їх починають залежати від жінок.

- Так, у нас є запити щодо економічного насильства. Це складова домашнього насилля. Дуже часто домашнє насильство сприймають тільки як фізичне (побої, стусани, ляпаси), але воно має різні види. Частина запитів пов’язана з тим, що жінки не розуміють становище чоловіка, маніпулюють тим, що зараз саме вони фінансово забезпечують сім’ю або “виділяють” кошти чоловікам з сімейного бюджету. Дехто розповідає, що дружина вивезла за кордон фінансові накопичення на додаток до бажання розлучитися.

Про самогубців – це міф

- Тобто більшість звернень ваші абоненти пов’язують із війною?

- По-різному буває. Частина клієнтів пов’язують свої негаразди з військовою ситуацією, але є такі клієнти, які про це не говорять. Просто кажуть, що мають таку-то історію і вона бентежить.

- Побутує думка, що на гарячі лінії часто телефонують потенційні самогубці. Це міф чи правда?

- Дзвінки, які стосуються суїцидальних думок, у нас є, але насправді їх небагато. Якщо ми їх виявляємо, то маємо стабілізувати стан людини і перенаправити її по спеціалізованій лінії запобігання самогубствам - Lifeline. Ми не беремо людину в тривалу психотерапевтичну роботу, ми надаємо екстрену психологічну допомогу. Думка про те, що на гарячі лінії звертаються виключно потенційні самогубці - це міф, бо ми бачимо, що чоловіки звертаються з абсолютно різними запитами та мають різні потреби.

- Скільки може тривати розмова з психологом на вашому номері?

- Середня тривалість консультації 25 хвилин.

- І цього вистачає, щоб вивести чоловіка з депресивного стану?

- Це середня тривалість консультації. Є дзвінки набагато коротші, коли до нас телефонують жінки, або з питаннями не психологічного характеру. Є дзвінки, де клієнт потребує більшої уваги. 25 хвилин – це середній показник тривалості. Повноцінна консультація триває 60 хвилин. Так, цього часу достатньо, щоб вислухати, стабілізувати стан, допомогти знайти в собі внутрішні ресурси, аби людина могла впоратися з ситуацією. Якщо психолог бачить, що абонент потребує тривалої терапевтичної роботи або іншої профільної допомоги, психологи користуються мапою перенаправлень та скеровують клієнта в інший сервіс для отримання необхідної допомоги.

Консультують і жінки також

- А буває, що одні й ті самі клієнти телефонують по кілька разів, бо того потребують?

- Консультування, нагадую, анонімне, тому ми не можемо відстежувати, хто саме та скільки разів телефонував. Якщо людина має потребу поговорити вдруге, звісно, вона може це зробити. Ми знову проведемо роботу по стабілізації стану, допоможемо знайти ресурси та перенаправимо за необхідністю. Деяким чоловікам справді треба подзвонити два–три рази, щоб піти у тривалу терапевтичну роботу з іншим спеціалістом. Говорячи мовою статистики, то ми маємо 58% клієнтів, які кажуть, що їх психоемоційний стан покращився після однієї консультації.

- Чоловіків консультують чоловіки-психологи чи жінки також?

- У нас на лінії працюють і чоловіки, і жінки. Наразі ми маємо команду з 13 психологів.

- А буває таке, що чоловік не хоче говорити з жінкою?

- Під час опитування, яке проводили перед запуском лінії "23-45", ми з’ясували, що на ній мають працювати і чоловіки, і жінки.

Стосунки потребують щоденної роботи

- Скільки за рік прийняли дзвінків?

- На момент власне річниці було прийнято 8556 дзвінків, зараз маємо близько 9000.

- Дзвінків з часом стає менше чи більше?

- Точно не менше стає, а більше. До нашої інформаційної кампанії додався відсоток абонентів, які звертаються на лінію за рекомендаціями своїх друзів чи знайомих. Стрес та травматичні події, які не пропрацьовуються із фахівцями, можуть стати тригером до розвитку проблем у родині, аж до домашнього насильства. Тому дуже важливо своєчасно піклуватись про свій ментальний стан. Сьогодні чоловіки потребують уважного ставлення до себе та своїх потреб, підтримки, усвідомлення того, що з ними відбувається й як саме це можна змінити. На лінії психологічної підтримки кожен чоловік буде почутим нашими спеціалістами. Психологи-консультанти поставлять питання, які допоможуть знайти вірне рішення.

- Що порадите парам, які не хочуть розлучатися, але мають проблеми у стосунках?

- На всі випадки не існує однієї поради. Важливо пам’ятати, що будь-які стосунки потребують щоденної роботи. Люди часто ображаються один на одного: ти мене не розумієш! А зрозуміти часто і неможливо. У кожного є свій попередній життєвий досвід, є свій погляд на життя. У чоловіків взагалі інший досвід, ніж у жінок. Не треба зациклюватися на “розумієш – не розумієш”. Треба концентруватися на тому, щоб послухати, почути, підтримати, допомогти.

Куди звертатись

Гаряча лінія за номером 23-45 безкоштовна, працює цілодобово.

Оператори - кваліфіковані психологи з багаторічним досвідом психологічної практики. 

Телефонувати чоловіки можуть з будь-яких питань, що викликають стрес: проблеми на роботі чи в стосунках, переживання через війну, складнощі у регуляції гніву тощо. 

Гаряча лінія підтримки є анонімною.